Yoga Nidra

YOGA NIDRA


YOGA NIDRA


Yoga Nidra är en meditationsteknik / en guidad djupavslappning som även kallas yogisk sömn. Yoga Nidra kan ge oss möjlighet att hamna i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. När vi praktiserar denna teknik låter vi kroppen somna samtidigt som vårt sinne bibehåller fullt fokus och medvetande. Yoga Nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar.
Yoga Nidra kan hjälpa till att komma ner i varv, slappna av och skapa en bra balans i kropp och själ. ​​


Hur fungerar det?

Det finns olika Yoga Nidra och de kan ha olika teman. Det som är genomgående för all praktik av Yoga Nidra är kroppsscanning, eller att flytta vårt medvetna in genom kroppen.Genom guidning flyttar du din uppmärksamhet från kroppsdel till kroppsdel i en särskild ordning, vilket skapar en cirkel av energi genom hjärnan. Det kallas för att göra rotationer. Detta tillåter vårt sinne att vila och därigenom gå in i det fullständigt avslappnade tillståndet. Även olika visualiseringstekniker används för att gå in i den ”yogiska sömnen”.


Fördelar med Yoga Nidra

  • Många upplever nästan omedelbara fysiska fördelar såsom minskad stress och bättre sömn.
  • Ger dig en total djupavslappning som släpper mentala och fysiska spänningar.
  • Kan användas för att somna eller för att få återhämtning vid förlorad sömn.
  • Ger ökad koncentration genom att vårt sinne blir avslappnad och därmed ökar vårt fokus.
  • Kan minska fysisk smärta genom att hormoner kopplade till smärtlindring frigörs.
  • Ger både kropp och sinne återhämtning och balans.
  • Tillåter dig att gå på djupet av dig själv och bli mer trygg.


    Det avslappnade tillstånd som upplevs under Yoga Nidra förekommer mellan vårt dagliga / aktiva tillstånd och det sovande tillståndet och har fått den vetenskapliga beteckningen alfa - tillstånd. Beteckningen syftar på att hjärnvågornas frekvens i detta tillstånd befinner sig inom intervallet för alfavågor, 8 – 12 Hz. Studier har visat att utövande av Yoga Nidra höjer dopaminhalten i kroppen.  Dopamin är en signalsubstans som bland annat styr hjärnans belöningssystem.  Forskning visar även att personer som regelbundet tränar Yoga Nidra har en lägre stressnivå. Denna reducering i stressnivå beror på minskad aktivitet i det sympatiska nervsystemet och ger en effektivare återhämtning än t.ex. en tupplur.


    Varsågoda!  Yoga Nidra med Sabah. 


    Lägg dig ned i en bekväm position på yogamattan eller kanske på sängen, välj en position som gör att kan ligga så stilla som möjligt i under avslappningen. Om du har spänningar eller upplever obehag i nedre delen av ryggen kan du lägga upp lägga en kudde under knäna för att skapa ett stöd. Ta gärna på dig en filt. 
    Sätt gärna mobilen på " stör ej läge" och se till att du kan få vara ostörd under den här stunden. Lyssna gärna på Yoga Nidran med hörlurar.


      Utomhusyoga vid vår egna brygga på sommaren

      SABAH

      Yoga med hälsoperspektiv


      Internationellt cerifierad Yoga och Meditationslärare.

      Medlem i SKY - Sveriges Kundaliniyogalärares Riksförbund, och har genomgått en internationell utbildning utformad av Kundalini Research Institute – KRI.

      Certifierad Breathwalkinstruktör.

      Cerifierad Yinyoga / Mindfullness instruktör.

      Certifierad Yoga Nidra instruktör.

      Jag håller klasser  i yoga, breathwalk och meditationer  i Sverige och i Spanien.

      Kontakt


      Breviksvägen 101 - Tyresö Brevik

      Stockholm - Sverige

      mail: info@sabah.nu

      Tel : +46 70 367 78 88

      www.sabah.nu


      Copyright @ sabah.nu